Współpraca z pośrednikiem sprzedaży nieruchomości.

Ludzie decydujący się na to, by sprzedać swoje mieszkania, często podejmują decyzję, by w sprzedaży pomogły biura nieruchomości. Czy taki zabieg jest dobrym rozwiązaniem? Przyjrzyjmy się nieco bardziej z bliska pracy takich firm!

Sprzedawanie mieszkania w praktyce nie okazuje się wcale łatwym zadaniem. Trzeba wykonać wiele zabiegów, a nie na wszystkim przecież musimy się znać. Dlatego z pomocą wszystkim wystawiającym mieszkania na sprzedaż przychodzą pośrednicy w obrocie nieruchomościami. Jeżeli oddamy kontrolę i organizację sprzedaży na ręce agencji nieruchomości, proces sprzedawania mieszkania odbędzie się szybciej i sprawniej. Wobec pośredników należy mieć pewne wymagania, aby wiedzieli, że w razie czego nie damy się nabrać i że za nieuczciwą współpracę grozić będą poważne konsekwencje. Praca dobrego pośrednika w dużym stopniu polega na:

 

- umieszczeniu informacji na temat mieszkania w bazach własnych w celu przedstawiania oferty osobom i podmiotom fizycznym gotowym na zakup mieszkania właśnie przez ich firmę

- przekazaniu komunikatu dalej, czyli innym agencjom współpracującym w branży, oferta przepływa po prostu na szersze pola zasięgu

- wrzuceniu ogłoszenia na temat sprzedaży mieszkania na stronach internetowych, dobrze, aby były to strony o dużym zasięgu i wyświetlające się w wynikach wyszukiwarek w ścisłych czołówkach, dzięki czemu ogłoszenie trafi do rekordowej ilości osób

- odbieraniu telefonów oraz maili od chętnych do nabycia nieruchomości, odpowiadaniu na zapytania

- pokazywaniu mieszkania w celach reklamowych

- realizowaniu czynności finalizujących transakcję pod względem prawnym i notarialnym

 

                Wykonanie wszystkich działań reguluje umowa podpisana oczywiście przez dwie strony. Ponad 90% umów, które są zawierane między sprzedającymi, a firmami obrotu nieruchomościami ma charakter umów otwartych. Dokument jasno określa, kiedy prowizja ma trafić do rąk przedstawiciela biura obrotu nieruchomościami. To także ostatnia chwila, by podpisać umowę sprzedaży, kiedy będziemy pewni, że nie ma już odwrotu i jesteśmy zdecydowani. Jeżeli zauważymy, że umowa ma charakter przedwstępny – możemy zażądać bardziej sprecyzowanej formy zapisu. W przypadku konieczności szybkiej sprzedaży mieszkania większości sprzedających zależy na tym, by umowy opracowywane były jednoetapowo i bez zbędnych komplikacji. Prowizją agencji nazwiemy wartość wynagrodzenia dla agencji pośredniczącej. Będzie to procent od ogólnej wartości mieszkania. Od 2 do 3% prowizji powiększone jest jeszcze o kwotę VAT, w praktyce przekłada się to na kilka, a czasem nawet kilkanaście tysięcy złotych. Sprzedająca strona może zaznaczyć, że prowizja od strony kupującego nie ma być pobierana. Dzięki temu osoby chętne do kupna mieszkania w rezultacie mogą zapłacić za nie mniej, niż planowały. To zawsze skutkuje poczuciem uczciwego i ludzkiego potraktowania. Jeśli w ogłoszeniu znajdzie się info o braku prowizji od kupującego, możemy być pewni, że treść i oferta przyciągną bardzo wielu chętnych. Wyróżniające się ogłoszenie to nie tylko logiczna treść, ale także fotografie prezentujące mieszkanie w jak najkorzystniejszym świetle.